3 września 2016 Udostępnij

Siemię konopne i olej lniany – ich właściwości i wykorzystanie

Za super składnik naszej diety można uznać siemię konopne, czyli nasiona konopi.

Dlaczego?

Otóż zadecydowała o tym idealna proporcja kwasów omega-3 do omega-6 oraz obecność w nich aż dziesięciu aminokwasów. Nasiona te są więc doskonałym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz białka. Dodatkowo dostarczają one wielu witamin i minerałów.

Zdrowa dieta

Coraz częściej na półkach sklepowych w dziale „biożywność” spotkamy nasiona konopi. Mają one kilka wyjątkowo korzystnych dla naszego zdrowia cech, stąd bardzo często w odniesieniu do siemienia konopnego używa się nazwy „superżywność”. Warto wspomnieć, że nasiona konopi poprawiają stężenie lipidów we krwi, zapobiegaj więc miażdżycy, udarom mózgu i zawałom serca. Poprawiają funkcjonowanie układu pokarmowego. Korzystnie wpływają także na urodę, poprawia się kondycja włosów, skóry i paznokci.

Marihuana a siemię konopne

Zapewne większość z nas skojarzy nasiona konopi z nasionami, które są kupowane, aby nielegalnie hodować z nich marihuanę. Ale te nasiona, które dostępne są w sklepach, z marihuaną nie mają nic wspólnego. Wśród konopi są bowiem dwa rodzaje: Cannabis sativa i Cannabis indica. Te pierwsze to konopie siewne, ich uprawa jest dopuszczalna we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Ten drugi rodzaj to zakazana marihuana, czyli konopie indyjskie. Nasiona konopi siewnych są znane od stuleci, dzisiaj wykorzystuje je przemysł kosmetyczny, spożywczy i farmaceutyczny.

Konopie siewne - właściwości i skład 

Przede wszystkim są one bardzo bogatym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. NNKT są niezbędne dla wielu procesów, ze względu na to, iż organizm nie umie ich sam wyprodukować musimy ich dostarczyć wraz ze spożywanymi pokarmami. Idealny stosunek kwasów 0mega-6 do omega-3 sprawia, że nasiona konopi siewnych powinny koniecznie wzbogacać naszą codzienną dietę. Jeśli będziemy je regularnie konsumować zmniejszymy mamy większe szanse na uniknięcie wielu chorób. Będziemy znacznie mniej narażeni na cukrzycę, czy na nadciśnienie.

Nasiona konopi siewnej pokryją lub uzupełnią zapotrzebowanie na witaminę E, która nazywana jest witaminą młodości. Są one także źródłem wielu minerałów: magnezu, wapnia, żelaza, cynku, fosforu. Dieta, która będzie zawierała przynajmniej minimalną ilość nasion konopi to jedna z najbardziej zdrowych diet. Siemię konopne działa bowiem na nasz organizm niemal kompleksowo. Wzrasta odporność organizmu, poprawia się funkcjonowanie układu pokarmowego. Nasiona konopi to także doskonały kosmetyk o bardzo szerokim spectrum działania.

Jak spożywać nasiona konopi?

Nasiona konopi dostępne są w sklepach w postaci zmielonych ziaren, w postaci niełuskanych lub łuskanych ziaren. Ziarna niełuskane są bardziej bogate w węglowodany oraz w błonnik, te niełuskane mają z kolei więcej tłuszczów i białek. Jedne i drugie mogą być dodatkiem do pieczywa pieczonego w domu, sałatek, jogurtu i musli.

Olej z konopi

Z nasion konopi wytłacza się także olej. Ma on ciemny kolor i przypominający orzechy smak. Znajduje on zastosowanie w przemyśle kosmetycznym, może być także dodatkiem do potraw. Zachowuje on wszystkie te składniki odżywcze, które zawiera siemię konopne. Ma także tak samo idealne proporcje kwasów omega-6 do omega-3 co nasiona konopi. Nie można go podgrzewać, gdyż zawarte w nim NNKT utleniają się.

Wzorem naszych pradziadków spożywajmy go maczając w nim po prostu chleb, najlepiej razowy. Możemy też dodawać do sałatek.

Oskar

Redakcja plusliga-kobiet.pl