30 kwietnia 2018 Udostępnij

Jak pozyskać dodatkową energię? Guarana czy kreatyna?

Miłośnicy ćwiczeń siłowych pragną skutecznie zwiększyć swoją muskulaturę. Aby pozytywnie wpłynąć na ten proces, a także dodać sobie energii, wielu sportowców sięga po suplementy. Guarana i kreatyna to jedne z najpopularniejszych. Absolutnie nie są to środki zakazane, wręcz przeciwnie – korzystają z nich amatorzy, jak i profesjonaliści. Niezwykle ważne jest jednak ich dawkowanie, wówczas suplementacje nie tylko będzie bezpieczna dla zdrowia, ale przede wszystkim skuteczna. Co jeszcze warto wiedzieć o tych substancjach?

Suplementy i odżywki to produkty znane wszystkim osobom związanym z treningiem siłowym. Jest on niezwykle wymagający, dlatego niekiedy pomoc w postaci środków syntetycznych jest niezbędna. Jeśli korzysta się z przebadanych preparatów zgodnie z zaleceniami, nie ma możliwości pojawienia się jakichkolwiek skutków ubocznych. Warto więc sięgać po wyroby sprawdzonych producentów, a nie tańsze podróbki, w których nie do końca wiadomo, co się znajduje. Lepiej wydać nieco więcej i być pewnym, że spożywa się bezpieczne substancje.

Kreatyna

Kreatyna to chyba najbardziej popularny suplement wśród osób uprawiających ćwiczenia beztlenowe. Występuje naturalnie w pożywaniu (śledzie, łosoś, wieprzowina), ale także produkowana jest jej wersja syntetyczna, np. pod postacią monohydratu kreatyny (najlepszy dla początkujących) czy jabłczanu kreatyny. Powinny po nią sięgnąć osoby, które uprawiają bardzo intensywne i krótkotrwałe treningi, np. podnoszenie ciężarów, ale także sprint. Kreatynę przyjmuje się w większych dawkach przez około 7 dni (od 15 do 30 gram na dobę, w zależności od masy ciała). Później należy dawkę znacząco zmniejszyć. Co daje przyjmowanie kreatyny?

  1. Przyrost beztłuszczowej masy ciała nawet o prawie 2 kg w okresie kilku lub kilkunastu tygodni.
  2. Zwiększenie siły mięśni w wyniku skuteczniejszego rozpadu węglowodanów w mięśniach.
  3. Wzrost wydolności organizmu.
  4. Lepsza i szybsza regeneracja po intensywnym treningu.

Guarana

Guarana to także dość popularny specyfik. Paulinia guarana to pnącze z rodziny mydleńcowatych, rosnące w dorzeczu Amazonki i Pary. To właśnie z jej nasion produkuje się gorzko-kwaśny napój, będący zarazem doskonałym suplementem dla fanów intensywnych treningów. Guarana dostępna jest także w postaci proszku czy tabletek. Podstawową cechą guarany jest to, że zawiera aż cztery razy więcej kofeiny w porównaniu z kakaowcem. W guaranie znaleźć można także wiele innych substancji aktywnych, m.in. teobrominę, cholinę czy katechinę. Należy ją spożywać w niewielkich ilościach, najlepiej przed treningiem (około 45 minut wcześniej). Dlaczego warto to robić?

  1. Guarana ma przede wszystkim silnie działanie pobudzające.
  2. Niweluje zmęczenie.
  3. Wykazuje działanie termogeniczne, czyli jest dobrym specyfikiem do redukcji masy ciała.
  4. Zwiększa poziom wydolności fizycznej.
  5. Pozytywnie oddziałuje na gospodarkę mineralną organizmu.

Co jest lepsze: guarana czy kreatyna?

Prowadzenie bardzo aktywnego stylu życia często wiąże się z tym, że trzeba pobudzać organizm dodatkowymi środkami. Kreatyna i guarana to jedne z najpopularniejszych energetyków, po które sięgają sportowcy amatorzy oraz profesjonaliści. Obie te substancje są niezwykle skuteczne i nie można ocenić, która z nich jest lepsza. Wykazują też nieco inne właściwości.

Kreatyna to suplement idealny dla kulturystów i innych osób wykonujących ćwiczenia siłowe: przede wszystkim pomaga zwiększyć masę i siłę mięśni. Natomiast guarana działa typowo pobudzająco, dlatego sprawdzi się nie tylko przy treningu beztlenowym, ale także w dyscyplinach wytrzymałościowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby obie te substancje zażywać w tym samym czasie – wystarczy jedynie zachować kilkugodzinny odstęp. Bez wątpienia pomogą ćwiczyć lepiej, wydajniej i łatwiej. Dodatkowo zniwelują też zmęczenie po treningu i przyspieszą regenerację.

 

Materiał zewnętrzny

Aleksander

Redakcja plusliga-kobiet.pl